onsdag den 1. maj 2013

I Sliced Up Fun - Mobile Applications Testing - Heldags Tutorial

En god tutorial - og man når trods alt godt rundt i 'managen' når der er afsat en hel dag til emnet - test af mobile apps. Jonathan Kohl havde denne tutorial, og jeg kan stærkt anbefale at høre ham, hvis du engang får muligheden, eller at læse nogle af hans skrifter/bøger.

Vi kom som sagt godt rundt om emnet, og hvor vi fik testet både STAReast 2013 app'en og andre apps. En god chance for at få emnerne afprøvet med det samme.

En enkelt ide til generering af testideer han præsenterede er: I Sliced Up Fun, hvor hver enkelt bogstav står for en tilgang eller overvejelse til generering af testideer:

I - Inputs into Device: tastatur, trykfølsom skærm, lyd, lys og bevægelsessensorer, synkronisering med andre enheder, udstyr og andet som kan forbinde med din enhed.

S - Store Submission: specifikationer og udvikligsguides, guidelines for fejlhåndtering, tilladelser, adgang.

L - Location Testing: brug lokaliseringsfunktionerne, herunder gps, mobile netværks wifi, bevægelsessensorer, prøv at bevæge dig, herunder mellem de forskellige netværkstyper.

I - Interactions/Interruptions: afvikling af flere apps på samme tid, multitasking, brug notifikationer, fremprovoker fejlmeddelelser ex tab af netværksforbindelse m.m.

C - Communications: Lyd, videochat, tekst, mails, im, og brug disse i forbindelse med brug af din app. Kan din app håndtere at du tager en telefonsamtale eller ej.

E - Ergonomics: Skærmstørrelse, nemt eller ej at bruge app'en.

D - Data: Forskellige typer af input, herunder specialkarakterer, sprog varianter, filer.

U - Usability: Usability er nok en af de mest vigtige faktorer for at få succes med en mobil app. Usability is king. Ofte er der mindre formel dokumentation ved mobile apps, hvorfor disse skal være mere intuitive at bruge.

P - Platforms: Teste forskellige konfigurationer af platformen, herunder forskellige mærker af enheder, hardware versioner, os versioner, netværkstyper (wifi, 2G, 3G, 4G....), SSL og ikke-sikkert. Området her kan der potentielt findes mange fejl.

F - Functional Properties: Analyser hvilke properties på enheden/os som din app gør brug af - udforsk dette og afprøv forskellige kombinationer af egenskaberne - her lyder klassifikationstræ og/eller parvis test, som et par gode testteknikker (den sidste er for min egen regning, og skal ikke belaste Jonathan Kohl).

U - User Scenarios: Vi mennesker bruger de mobile enheder forskelligt i forhold til PC. Analyser hvordan app'en vil blive brugt, og test der. Lav eventuelt forskellige 'tours' - et ungt menneske, et ældre menneske osv. Selvfølgeligt ud fra app'ens målgruppe og faktiske brugere.

N - Network: Kombiner forskellige netværkstyper, herunder typer med forskellig performance, signal styrke og prøv af fremprovoker netværksfejl. Her kunne fokus være ex fejlhåndtering m.m.

Men ellers var et vigtigt budskab nok: Der er ikke mange standarder - det er rent wild west.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar