onsdag den 15. oktober 2014

STARwest 2014 - Tirsdagens tutorials - reflektioner - og så er bogladen åben

Så er den officielle del af tirsdagens program overstået - eller det er faktisk ikke helt rigtigt, idet der senere på eftermiddagen er åbningsreception for konferencedelen der er onsdag og torsdag, hvor der er kortere præsentationer (30-45 min) og key notes.

Dagens 2 tutorials jeg deltog var udvalgt ud af 18 mulige - det er altid svært at fravælge, men det er ganske enkelt nødvendigt.

Fundamental Test Design Techniques

Det var en tutorial af Lee Copeland - som altid er engageret og fornøjelig at møde - og der blev præsenteret en række af de kendte testteknikker: Ækvivalensklasser, grænseværdianalyse, beslutningstabeltest, tilstandsovergangstest, udforskende test og defekttaksonomi.

På testteknik-siden var der ikke meget nyt for mig, men de eksempler Lee præsenterede og i forskellige sammenhænge gav mig mange ideer til, hvordan jeg fremover kan gøre præsentationen af disse testteknikker endnu bedre. Lee lavede en opdeling af blackbox-teknikkerne i to grupper - en videnskabelig (science) og en kunst (art) - en spændende og anderledes opdeling, som jeg vil prøve at arbejde videre med. Dette for mig lige til at mindes, at de jo er her i 2014 det er 30 år siden den første testbog udkom på dansk, nemlig oversættelsen af Glenford Meyers bog 'The Art of Software Testing', som selvfølgelig fik den mundrette titel 'Kunsten at test edb-programmer'.

Interessant er det, at i forhold til beslutningstabeltest, så skaber 'regel-begrebet' fortsat debat, spørgsmål og drøftelse - jeg vil altså finde en måde at få det bedre forklaret på.

Pairwise Testing Explained

Det var igen en Lee Copeland tutorial, men denne gang med parvis test. En testteknik jeg ofte underviser i og bruger. Formålet var primært at få nye ideer til, hvordan denne kan formidles. Han præsenterede brugen af ortogonale tabeller (som jeg også anvender), og så præsenterede han også brugen af 2 værktøjer - AllPairs og PICT. AllPairs udviklet af James Bach og PICT af Microsoft.

Jeg har set værktøjerne før, men lagde mærke til at PICT har denne specielle egenskab, at det kan anvendes med afhængigheder mellem parametre - altså hvis P1 har værdien X så kan P2 ikke have værdien Y m.m. En anvendelig og ofte savnet feature.

Men også en god tutorial, og spændende at se at de samme spørgsmål dukker op på tværs af kontinenter.

Bookstore Open at STARwest 2014

HURRA - så er bogladen åben - har allerede udset mig et par bøger jeg skal have købt og læst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar