mandag den 9. december 2019

Test Manager på et nyt projekt - Den første uge


Når jeg starter på et nyt it-projekt i rollen som testmanager tager jeg altid udgangspunkt i nedenstående tjekliste over informationer jeg bør få styr på i den første uge - tjeklisten er opdelt i nogle hovedemner:

Basis Information

  • Motivationen bag projektet – hvorfor er projektet påbegyndt og hvem har startet det?
  • Hvad er fordelene (benefit) for forretningen og hvilket formål understøtter det for forretningen?
  • Er projektet et opfølgningsprojekt for et tidligere gennemført/lukket projekt?
  • Hvilke aftaler er allerede lavet?
  • Business case?
  • Interessenter – bidrag og forventninger?
  • Risikoanalyse?
  • Hvilken information findes der om projektet og programmet som det er en del af?
  • Hvilke produkter/systemer har indflydelse på test projektet?
  • Hvilke afdelinger og andre projekter er involveret?
  • Hvilke standarder og procedurer findes – og hvilke er obligatoriske?
  • Hvilke værktøjer findes – og hvilke er obligatoriske?
  • Hvilke templates/skabeloner findes – og hvilke er obligatoriske?
 Specifik Information i forhold til Test Management Model

  • Hvilken testtilgang er valgt og hvorfor?
  • Hvilken testmodel følges – herunder kvalitetsegenskaber, testniveauer og acceptkriterier?
  • Hvilke projekt- og produktrisici er identificeret – dels for dette projekt og dels for lignende tidligere projekter?
  • Er der en teststrategi?
  • Hvilket budget findes – total og for test?
  • Planer – projektet og for test?
  • Hvordan måles projektets succes?
  • Estimater – hvordan er de etableret – metoder?
  • Hvordan håndterer organisationen et testprojekt?
  • Hvilken support funktion findes i relation til test?
  • Hvordan rapporteres fremdrift og status – og hvor ofte?
  • Issues – værktøj, rapportering m.m.?
  • Evaluering – efter hver fase?
 Dokumentation

  • Hvilken dokumentation er tilgængelig – er hvad er dets status?
  • Kravspecifikation, funktionel design, teknisk design m.m.?
 Testware

  • Hvad er der tilgængeligt af testware – og kan det genbruges?
  • Testscenarier, testcases, testdata, testscripts, testdrejebøger, testmiljø?
 Support Procedurer

  • Hvilke støttende procedurer m.m. er der – configuration management, issue management, problem management, change management, release management?
  • Hvilke udeståender er der – åbne issues?
 Rapportering & Koordinering

  • Faste møder i projektteamet?
  • Fast koordineringsmøder mellem projektleder og testmanager?
  • Møder mellem testmanagers for hele programmet / relaterede projekter?

1 kommentar:

  1. Og når man så med sikkerhed har bevist at intet af dette findes eller har så meget som en reel strategi hvor det indgår, ingen har ansvaret og man i pågældende firma/projekt har overbevist sig selv om at det ikke er nødvendigt - så må man selv lægge en strategi for hvordan kvalitetssikring kan give værdi i denne context �� men det skal være et slideshow på højst 4 slides ��

    SvarSlet