mandag den 5. oktober 2015

STARwest 2015 - Afsluttende Bemærkninger

Så er det tid til en samlet refleksion over årets STARwest-konference i Anaheim. Traditionelt sker mine refleksioner bedst ved at gå en tur i området. Det gjorde jeg også i år, og jeg nåede også frem til mit sekundære mål - at støtte de kvindelige ornitologi-studerende med speciale i ugler med store øjne - og det lykkedes også denne gang.

Nu har jeg jo været her før både WEST og EAST konferencerne i USA. De er altid en oplevelse - dels at finde ud, at testmodenheden generelt ikke er meget anderledes end i Europa - nogle områder er USA mere moden, og andre er det Europa. Men der er fortsat plads til forbedringer.

En af de typiske udfordringer ved disse konferencer er at vælge. Dels de tutorials man vil deltage i, hvilket skal gøres forud for konferencen, og så vælge og fravælge mellem de mange forskellige indlæg der er ellers er. Det er ikke nemt, og nogle gange får man valgt forkert ud fra en måske lige lovlig 'god beskrivelse'.

En af de tutorials jeg deltog i var omkring test af cloud-løsninger - det var utroligt spændende og lærerigt. Men generelt var SMAC-teknologierne godt repræsenteret - ikke fordi der var svar på alt, men det er da en begyndelse, at vi fremkommer med de mange spørgsmål og uafklarede ting. SMAC-teknologierne omfatter Social, Mobile, Analytics, Cloud.

Andre områder der blev behandlet var DevOps - nogle slap bedre fra det end andre. Men igen et spændende emne, som vi helt sikkert kommer til at høre meget mere til som testere - bl.a. fordi det kræver nye færdigheder for testerne. Vi skal i højere grad besidde nogle flere tekniske kompetencer.

Men alt-i-alt - en god konference, som igen giver et godt overblik over det der rører sig lige nu i testverdenen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar