lørdag den 22. november 2014

STARwest 2014 - afsluttende bemærkninger

Så er konferencen i Anaheim (Los Angeles) veloverstået, og de mange ideer og tanker er ved at bundfælde sig. Det tager altid lidt tid at få alle disse input efterbehandlet – i hvert fald med min begrænsede ’kapacitet’. Det er grunden til at der er gået nogle uger før disse afsluttende bemærkninger er forfattet.

Nu var dette jo min første konference på west-siden af USA, og det kan anbefales – det var en lang tur, men niveauet af faglighed er højt, og netværket udvides på en anden måde og i en anden retning – til stor glæde for alle parter. 

Ligesom STAReast er det agile-tema fortsat meget fremherskende – i den forstand der sker en fortsat modning af det agile tankesæt inden for test. Rob Galen fremgår i mit ’lille’ univers som en god referenceramme inden for den agile verden, og understøtter min ’personlige’ rejse (transition) mod en bredere dækning af tilgange til test. Hans ’three pillars of agile’ er for mig en god model til forståelse og læring af det agile tankesæt.

Der var specielt en key-note jeg vil fremhæve her i min afsluttende bemærkninger – The Power of the Individual Tester’ af Ben Simo, som havde prøvet hjemmesiden i relation til det nye amerikanske sundshedsprogram – healthcare.gov. Det var virkelig eksemplet på, hvad der kan gå galt. Ben var på STARwest som privatperson, da det var som privatperson han havde prøvet hjemmesiden – og det var rystende dels hvad han havde fundet og dels hvordan han blev af de amerikanske sundhedsmyndigheder udråbt til at være ’uddannet hacker’. Så meget for at påpege fejl og uhensigtsmæssigheder – som blev benægtet at var der, men som alligevel efterfølgende blev rettet.

En af de tutorials jeg deltog i som jeg specielt vil nævne her er Lee Copelands Fundamental Test Techniques – han havde en spændende opdeling af black-box teknikkerne i science og art – altså videnskab og kunst. Det får mig også lige til at erindre, at det jo netop er her i 2014 det er 30 år siden, at den første testbog udkom på dansk (1984), nemlig bogen Kunsten at teste edb-programmer af Glenford Meyer, hvor det at teste er kunst. Det er i hvert fald en kunst at teste struktureret og fornuftigt – derfor er testteknikkerne vigtige. I går, i dag og i morgen.

Jeg glæder mig til kommende oplevelser på STAR-konferencerne i både USA og Europa.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar