Når jeg starter på et nyt it-projekt i rollen som testmanager tager jeg altid udgangspunkt i nedenstående tjekliste over informationer jeg bør få styr på i den første uge - tjeklisten er opdelt i nogle hovedemner:
Basis
Information
- Motivationen bag projektet – hvorfor er projektet påbegyndt og hvem har startet det?
- Hvad er fordelene (benefit) for forretningen og hvilket formål understøtter det for forretningen?
- Er projektet et opfølgningsprojekt for et tidligere gennemført/lukket projekt?
- Hvilke aftaler er allerede lavet?
- Business case?
- Interessenter – bidrag og forventninger?
- Risikoanalyse?
- Hvilken information findes der om projektet og programmet som det er en del af?
- Hvilke produkter/systemer har indflydelse på test projektet?
- Hvilke afdelinger og andre projekter er involveret?
- Hvilke standarder og procedurer findes – og hvilke er obligatoriske?
- Hvilke værktøjer findes – og hvilke er obligatoriske?
- Hvilke templates/skabeloner findes – og hvilke er obligatoriske?
Specifik Information i
forhold til Test Management Model
- Hvilken testtilgang er valgt og hvorfor?
- Hvilken testmodel følges – herunder kvalitetsegenskaber, testniveauer og acceptkriterier?
- Hvilke projekt- og produktrisici er identificeret – dels for dette projekt og dels for lignende tidligere projekter?
- Er der en teststrategi?
- Hvilket budget findes – total og for test?
- Planer – projektet og for test?
- Hvordan måles projektets succes?
- Estimater – hvordan er de etableret – metoder?
- Hvordan håndterer organisationen et testprojekt?
- Hvilken support funktion findes i relation til test?
- Hvordan rapporteres fremdrift og status – og hvor ofte?
- Issues – værktøj, rapportering m.m.?
- Evaluering – efter hver fase?
Dokumentation
- Hvilken dokumentation er tilgængelig – er hvad er dets status?
- Kravspecifikation, funktionel design, teknisk design m.m.?
Testware
- Hvad er der tilgængeligt af testware – og kan det genbruges?
- Testscenarier, testcases, testdata, testscripts, testdrejebøger, testmiljø?
Support Procedurer
- Hvilke støttende procedurer m.m. er der – configuration management, issue management, problem management, change management, release management?
- Hvilke udeståender er der – åbne issues?
Rapportering &
Koordinering
- Faste møder i projektteamet?
- Fast koordineringsmøder mellem projektleder og testmanager?
- Møder mellem testmanagers for hele
programmet / relaterede projekter?
Og når man så med sikkerhed har bevist at intet af dette findes eller har så meget som en reel strategi hvor det indgår, ingen har ansvaret og man i pågældende firma/projekt har overbevist sig selv om at det ikke er nødvendigt - så må man selv lægge en strategi for hvordan kvalitetssikring kan give værdi i denne context �� men det skal være et slideshow på højst 4 slides ��
SvarSlet