Værdien af test og kvalitet integreret i hele livscyklussen for softwareudvikling er åbenbar og en nødvendighed. Og mens vi alle ved, at kvaliteten i dagens it-løsninger er kritisk, ændres det, hvordan test og kvalitetssikringen udføres af nutidens QA og testpersonale, dramatisk. Men skifter det hurtigt nok?
Vi har netop offentliggjort World Quality Report for 2017-18,
hvor 1.660 CIO'er og senior it-medarbejdere i 34 forskellige lande er udspurgt,
herunder 165 fra de nordiske lande. 25 af disse fra Danmark. Der
er en række interessante tendenser, og nogle skuffende udviklinger. Udgivelsen
sker i et samarbejde mellem Sogeti, Micro Focus og Capgemini.
Et af årets hovedresultater viser et voksende behov for
effektiv QA og test i vores hurtigt skiftende, digitale og komplekse verden. Hele
organiseringen af QA og test er ved at ændre sig som svar på dette behov. Fra
centraliserede testteams til decentraliserende der bliver integreret i den agile og DevOps-cyklus.
Kontinuerlig kvalitetssikring
Alligevel rejser denne decentralisering af QA og test spørgsmål, især med den kvalitet, der skal sikres. Den hurtigere frigivelsescyklus i en agil og DevOps-model sammen med et stadig mere komplekst applikationslandskab risikerer alvorlige fejl at blive introduceret i softwaren. Derfor skal det sikres, at der er en kontinuerlig kvalitetssikring af applikationer i hele udviklingsforløbet. Det er vigtigt at få indsigt i, hvilken del af en applikation der bruges, hvordan den bruges, og hvad dens indvirkning er på virksomheden.
Det er imidlertid klart, at mange organisationer mangler denne kontinuerlige kvalitetsvinkel, hvilket er bekymrende. Tanken om, at kvalitet er alles ansvar i den decentrale QA og test organiation inden for DevOps, udgør risikoen for, at det bliver ingens overordnet ansvar. Dette kan sætte hele virksomheden i fare.
En overskuelig online søgning giver en vis fornemmelse af
den potentielle forretningsmæssige indvirkning af et kvalitetsproblem, post go
live. Disse
spænder fra tilbagekaldelse af køretøjer, flyforsinkelser og mislykkede
bankbetalinger, til brud på data, butikslukninger og brugerfrustration med nye
mobiltelefonfunktioner - alt som skyldes softwarefejl.
Svaret er at genoverveje, hvordan QA og test fungerer inden
for udviklingscyklusen. Ved
at anerkende behovet for en kontinuerlig kvalitetssyn, kan virksomhederne
investere i et kvalitetsdashboard, der giver synlighed i hele
produktudviklingscyklusen. De
indsamlede oplysninger, som f.eks. brugerfeedback, kan sendes tilbage til QA og
test, så de kan fokusere deres indsats på det rigtige, i stedet for at spilde
tid på at teste irrelevante softwarekomponenter.
Automatisering er et af nøgleordene – og underforstået
automatisering af alle processerne i udviklingsforløbet. Med algoritmisk
analyse og dynamisk rapportering i dette dashboard er blot et aspekt af mere
intelligensledet QA og test - hvor robotter,
maskinindlæring og kunstig intelligens (AI) kan hjælpe med at styre
beslutninger om, hvad man skal teste og hvor langt. Det
samlede niveau for automatisering, der er registreret i årets World Quality
Report er kun 16%, hvilket giver plads til massiv vækst i de kommende år.
En af de tilknyttede services i relation til dette område er
et DevOps Readiness Scan, hvor det undersøges, hvor klar virksomheden er til
DevOps, herunder anbefalinger for at øge paratheden. Kontakt os for nærmere
information og eventuelt tilbud.
En smartere vej fremad
En mere kognitiv tilgang til QA og test med indførelsen af smarte platforme og intelligent automatisering vil bidrage til at løse disse udfordringer. Med så mange flere frigivelser af software i dag bliver det stadig vanskeligere at styre QA og test uden at lave nogle organisatoriske ændringer og integrere smart QA i udviklingslivscyklussen.
Som samlet testindustri er vi ikke der endnu, men i
betragtning af fremkomsten af smartere applikationer og produkter, der kræver
en integreret, intelligent og automatiseret tilgang til test, er der ikke tid
til at vente.
Nordiske lande
Tendensen i de nordiske lande er også klar, og næsten alle
adspurgte virksomheden anvender et eller flere af DevOps-principperne i deres
udviklingsprocesser. En markant stigning, og fastholdelse af en flot nordisk
position.
Anvendelsen af SAFe – altså Scaled Agile Framework – er også
markant i de nordiske lande med en 7% anvendelse, hvilket gør de nordiske lande
til førende inden for dette felt i forhold til øvrige adspurgte lande.
Anvendelsen af cloud-baserede løsninger er også markant
større blandt de nordiske lande end i resten af de adspurgte, så der er en klar
tendens om nye strømningerne inden for teknologi og metoder – de udbredes lidt
hurtigere blandt de nordiske virksomheder.
Et af de testområder der har markant fokus er sikkerhed, og
specielt markant er dette fokus i Danmark – både generelt og i forhold til
testdata, hvor alene i Danmark har 60% svaret at det er en udfordring for dem
at leve op til de regulatoriske krav (nuværende og kommende) inden for
testdata.
Så set fra et nordisk synspunkt er vi godt med, og på en række områder også frontløbere, men har da også vores udfordringerne i en konstant foranderlig verden. World Quality Report 2017-18 kan downloades fra World Quality Report 2017-18 Download
God fornøjelse med læsningen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar