Den første tutorial var med Isabel Evans. I det følgende vil jeg omtale Influence Diagrams med forkortelsen ID. ID er en visuel repræsentation af hvad der sker og hvad der forventes at ske derefter. Her er vist en simpelt ID:
Ovenstående ID viser desto mere solskin desto flere turister, og jo flere turister desto færre ledige parkeringspladser vil der være. Det er selvfølgelig et simpelt eksempel, men det illustrerer meget godt hvad det drejer sig om.
Basalt set har man behov for et whiteboard eller masser af papir, penne/tuscher, et par hjerner for at kunne konstruere. Med et par hjerner menes at to tænker bedre og anderledes end en.
Det viste sig dog i praksis, at det gav lidt flere udfordringer at lave disse ID'er - men øvelse gør vel mester, og i dette tilfælde.
Nedenstående ID viser softwaretest:
Jeg synes det er en spændende teknik, og min forventning da jeg valgte denne tutorial var, at det var en metode jeg kunne bruge når jeg arbejder med modenhedsvurdering og testprocesforbedring. Specielt når jeg skal analysere årsager m.m.
Så den første tutorial gav et godt udbytte. Som tester kan man jo altid finde kritikpunkter og detaljer man selv ville have gjort anderledes, men jeg kom helt sikkert fra denne tutorial med noget jeg kunne bruge og forventes at anvende fremover - skal nok lige øve mig før det kører gnidningsfrit.
Så var det den anden tutorial med Julie Gardiner. Emnet var Emotional Intelligence (herefter EI), Budskabet var at EI ofte blev vurderet til at være vigtigere end IQ. Det var en tutorial, hvor man skulle reflektere om og med sig selv - så hele tanken var det der blev sagt og gjort på denne tutorial forblev der. EI drejer sig om at bruge vor forståelse af følelser, både vor egne og andres, og gøre vor ageren endnu bedre for os selv og andre.
Der blev refereret forskning der viste at 70% af lederne lagte større vægt på EI end IQ. Julie omtalte Sheldon Cooper fra Big Bang Theory, som et godt eksempel på en person med (meget) høj IQ, men (meget) lav EI. Årsagerne til at foretrække høj EI er bl.a. at de personer forbliver rolige under pres, de er empatiske og agerer efter det, lead by example, beslutninger tages med forretningsmæssigt udgangspunkt, de håndterer konflikter effektivt.
Det var en god rejse gennem EI universet, og med meget selvreflektion.
EI har jeg stødt på flere gange - herunder på ISTQB Expert Kurserne - men dette var en meget levende og fantastisk tutorial - meget på grund af personen Julie Gardiner.
Tutorial to var altså også en god oplevelse.
Spændende læsning. Jeg er meget enig i at EI er noget man skal fokusere på i fremtiden. Bruger det dog allerede lidt indirekte.
SvarSletLyder godt at du bruger det - men ikke alle er gode til at bruge andres og egne følelser i kommunikationen og samarbejdet.
SvarSlet